Zo combineer je SEO met E Commerce

Verkoop jij online een mooi product of heb je zelfs een goed gevulde webshop? Dan kun je eigenlijk niet om SEO heen, want dat is dé manier om meer mensen naar je shop te trekken. Een Ecommerce business kan in feite niet bestaan zonder SEO, of je moet echt bereid zijn constant te adverteren om bezoekers te trekken. Niet alleen is dat erg duur, maar je laat met deze strategie ook veel kansen liggen die je veel minder geld kosten. Met SEO til je jouw business namelijk veel voordeliger naar een hoger niveau, en wel doordat alle toe te passen technieken in feite gratis zijn. Ze kosten je alleen tijd. Heb je deze tijd niet? Dan kun je altijd nog beslissen om het uit te besteden aan een zoekmachine marketing bureau.

Zet in op de juiste zoektermen

Het eerste (en misschien wel het belangrijkste) onderdeel aan SEO is natuurlijk het gebruiken van de juiste zoektermen. Als je pagina’s niet optimaliseert voor gerichte zoekwoorden zullen ze nooit ranken. Dat wil zeggen dat je uit moet zoeken op welke zoekwoorden of zoekwoordcombinaties potentiële klanten zoeken, en dat kan in een zogeheten zoekwoordenonderzoek. Er zijn diverse online tools waarmee je dat kan doen, maar een SEO tekstschrijver of online marketeer kan je er ook bij helpen. Heb je de termen gekozen? Verwerk ze dan in de titel van de pagina, evt. ietwat aangepast (als gerelateerd zoekwoord) in de tussenkopjes, en laat deze termen vervolgens meerdere keren in de teksten terugkomen.

Zorg voor metatitels en -beschrijvingen

Als je hoog wilt ranken met je Ecommerce shop is het zaak dat je al je meta titels en -omschrijvingen invult. Niet alleen zijn deze bedoeld om een bezoeker in Google te laten zien wat je te bieden hebt en waarom ze naar jouw webshop moeten doorklikken, maar ze beïnvloeden ook je ranking. Je vertelt immers tevens met de metagegevens wat er op de pagina te vinden valt. Vergeet ook niet om alle afbeeldingen op je website een Alt-tekst te geven, oftewel een titel. Ook via je afbeeldingen kun je namelijk gevonden worden in Google!

Wil je dat jouw webshop snel geïndexeerd is en dat alle pagina’s goed ranken? Zorg dan allereerst voor een heldere opzet van je url’s. Gebruik beschrijvende titels en houd ze zo beknopt en kort mogelijk. Daarnaast is het heel verstandig om op alle pagina’s van je website tevens naar andere relevante pagina’s te linken. Zo worden pagina’s sneller geïndexeerd, en houd je bovendien de bezoeker op je website. Als je het extra slim wilt aanpakken kun je een funnel maken om van vrijwel elke bezoeker een klant/lead te maken. Zo zet je je interne linkstructuur in om je Ecommerce business naar een hoger niveau te tillen!